Ramadan, de maand van het staan in gebed

[2 van 7]

Eén van de sterk aanbevolen daden in deze gezegende maand is het verrichten van de Taraweeh (nachtgebed). De profeet vrede zij met hem zei: “Wie het nachtgebed in de Ramadan verricht met geloof en hoop op de beloning, van diegene worden zijn voorgaande zonden vergeven.” [Bukhari]

We hopen dat de avondklok per 21 april wordt opgeheven zodat we dit gebed gezamenlijk in de moskeeën kunnen verrichten. We kunnen met ze allen niet wachten om weer in rijen achter de imam te luisteren naar de recitatie van de Koran!

Tot die tijd verricht je het gebed zelfstandig thuis. (Of in de moskee als die optie wordt geboden, sommige moskeeën voegen magreb en isha samen en bidden dan een aantal raka’aat Taraweeh).

De maand Ramadan is dus een maand waarin we ons extra inspannen voor de vrijwillige gebeden. Voor wat adviezen omtrent dit onderwerp zou je dit artikel kunnen raadplegen.

Beste broeders en zusters

Een andere belangrijke manier om meer betekenis aan de maand ramadan te geven is dus door veel vrijwillige gebeden te verrichten. Het verplichte gebed benoemen we niet eens omdat dit vanzelfsprekend is!

De Ramadan moet een maand zijn waarin we continu neigen naar ons gebedskleedje. In de hoop dat Allah ons vasten accepteert en onze zonden vergeeft. Daarmee heb ik een van de zeven zaken verklapt, namelijk dat de Ramadan een maand moet zijn waarin we de vergiffenis van Allah verkrijgen.

O Allah stel ons in staat om het beste uit deze gezegende maand te halen en laat het vasten voor ons getuigen op de dag dat wij U ontmoeten en niet tegen ons. Ameen.

Eerder verschenen:

1. Ramadan, de maand van het vasten
2. Ramadan, de maand van het staan in gebed

Volgend artikel:

3. Ramadan, de maand van ……

(Source / 10.04.2021)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *