Zuhd

Afstand nemen van deze wereld

Zuhd (spreek je uit als ‘zoehd’) in de Arabische taal betekent: een klein verlangen naar iets.
De Shari3ah legt Zuhd uit als: ‘een klein verlangen naar het leven van deze wereld, maar een groot verlangen naar het hiernamaals (Jennah).’ Een ‘zaahid’ is iemand die een klein verlangen naar het leven van de wereld heeft maar een groot verlangen naar het hiernamaals.

Imam Ahmad – moge Allah tevreden met hem zijn – zei:
“Zuhd bestaat uit 3 delen:
1.       De verboden zaken laten (geen verboden dingen doen). Dit is de zuhd van de gewone mensen. Ibn Al-Qayyim stelde dat dit type van zuhd een verplichting is.
2.       De halal zaken die je niet echt nodig hebt laten. (geen dingen doen die geen hasanath geven, omdat ze bij Allah geen waarde hebben). Dit is de zuhd van de gevorderden.
3.       Zaken laten die jou zodanig bezighouden dat je Allah (tijdelijk) vergeet. (Bijvoorbeeld als iemand voetbal kijkt of zelf speelt en tijdens de wedstrijd zo op gaat in het spel dat hij Allah vergeet, met vrienden zo druk kletsen over onzin zaken dat je Allah (even) vergeet, enz.) Dit is de zuhd van de kenners.
Ibn al-Qayyim – moge Allah tevreden met hem zijn – zei: “De kenners zijn het er over eens dat zuhd betekent dat je met je hart verhuist van deze wereld naar de wereld van het hiernamaals. Je bent pas een zaahid als je met je hele hart afstand hebt genomen van de volgende 6 zaken:
1. Geld, mooie dure spullen en bezittingen~ Dat je met je hart afstand neemt van geld betekent niet dat je het gaat verspillen. Ook betekent het niet dat je geen spullen mag hebben. Het betekent alleen dat je er in je hart niet aan gehecht bent, wanneer Allah het van je afneemt ben je nog steeds tevreden, want deze dunya is niets voor jou. ~
2.  Uiterlijk
~ Dit betekent dat je niet te koop gaat lopen met je uiterlijk om aanzien te krijgen onder mensen. Make-up, kleding met grote logo’s van dure merken, enz. Wel is het verplicht om jezelf goed te verzorgen en er netjes uit te zien! Wanneer Allah jouw mooie uiterlijk van jou afneemt zal je nog steeds tevreden zijn. ~
3. Leiderschap
~ Dit betekent dat je in je hart geen waarde hecht aan dat je een hoge functie hebt en leidinggevende bent over andere mensen. Of je nou een schoonmaker of directeur bent, een lid van een vereniging of de voorzitter, jij weet dat je altijd een dienaar van Allah bent. Het maakt jou niet uit over hoeveel mensen jij leiding hebt, want je weet dat alleen Allah de leiding over alle mensen heeft. ~
4.  Mensen
~ Je houdt van mensen omwille van Allah en je bent Allah dankbaar voor hun goede gezelschap. Toch weet je dat Allah ze elk moment kan roepen en dat zij niet meer bij jou zullen zijn. Je gaat enkel en alleen met mensen om omwille van Allah, wanneer je denkt dat Allah tevreden zal zijn met jullie vriendschap. Vrienden die je naar het slechte leiden of uitnodigen heb je niet. Je beseft dat je alleen in je graf zal liggen en geen mens jou dan kan helpen. Je weet dat niemand jou op Yawm al Qiyama zal kunnen helpen van al die mensen, dat iedereen alleen aan zichzelf zal denken. ~
5.  De Ziel
~ Je los maken van de verlangens van je nafs, je ziel. Je neemt afstand van luiheid, hebberigheid, haastigheid in het gebed, en van alle andere verlangens die niet overeenkomen met de Islam. ~
6.  Alles voor Allah
~ Dit betekent dat Allah de Enige voor jou is in de wereld en in je hart. Wanneer je goed bent voor je vrouw, is dit om Allah te plezieren. Wanneer je eet, is dit om voor het lichaam te zorgen, en om Allah vervolgens dankbaar te kunnen zijn om Zijn voorzieningen. Wanneer je kleding draagt, doe je dit om je te bedekken voor Allah. Wanneer je werkt, doe je het om je gezin en familie te kunnen onderhouden en sadaqa te kunnen geven. Heel je leven draait om Allah, en van alles buiten Allah neem je afstand. Dat is zuhd.
Ibn Al-Qayyim zegt: “Zuhd betekent niet dat je toegestane zaken als verboden verklaart, of dat men geld gaat verspillen (omdat je er geen waarde aan hecht), maar wel dat hetgene dat zich bij Allah bevindt jou veel geliefder is dan hetgene dat zich bij jou bevindt.
Zuhd is dus niet dat jij de middelen laat die Allah jou gegeven heeft als voorziening voor deze dunya (wereld). Maar het houdt in dat jij die middelen gebruikt met jouw lichaam, terwijl je met je hart je vertrouwen op Allah stelt. Je zal altijd het hiernamaals verkiezen boven deze wereld. Je kan afstand nemen van het leven van deze wereld met je hart, al bezit je duizenden euro’s. Je hoop op het hiernamaals zal altijd groter blijven dan je hoop op het leven in deze wereld. De pleziertjes en fijne zaken van deze wereld zullen jou nooit tegenhouden om je verplichtingen en taken voor het hiernamaals te vervullen. (Fath al Mulhim 6/220, samengevat en vereenvoudigd.)
 Imam Muslim heeft overleverd dat de Profeet, salalahu aleihi wasalam zei:
“Het leven van deze wereld is een gevangenis voor de vrome gelovige en een paradijs voor de ongelovige.”(Muslim 2956)
Imam An Nawawi, moge Allah tevreden met hem zijn, zegt over de bovenstaande hadith dat we hieruit kunnen begrijpen dat een moslim gevangen is in deze wereld, omdat hij zijn verboden en slechte verlangens niet mag volgen. Ook moet hij taken verrichten voor Allah die soms zwaar en moeilijk voor hem zijn. Maar wanneer de moslim sterft vindt hij zijn rust insha’Allah, en hoeft hij deze taken niet meer te verrichten. Dan vertrekt hij naar de eeuwigdurende genoegens en de zuivere rust die Allah voor hem heeft voorbereid.
(Sharh Muslim 18/92)
(Marianna Laarif / 12.04.2013)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *